tytuł

W centrum światowego rozwoju audio. Sennheiser na IBC 2014

19 września 2014

Co roku we wrześniu w Amsterdamie zjeżdżają się przedstawiciele rynku Broadcast na wydarzeniu znanym jako IBC (International Broadcasting Convention). To spotkanie liderów innowacji i technologii rynku rozrywki telewizyjnej. Także w tym roku firma Sennheiser - lider technologii audio na tym rynku - była obecna w Amsterdamie. Sennheiserowi przyświeca jedna zasada: to co słyszymy, wpływa na to, co odbieramy i jak się czujemy. „Badania nad percepcją wśród odbiorców telewizji wskazują, że obraz o bardzo wysokiej jakości jest odbierany jako taki tylko wówczas, gdy towarzyszy mu równie doskonały dźwięk - wyjaśnia Sven Boetcher, Pro Audio Marketing Manager w firmie Sennheiser. - Tutaj mikrofon, jako pierwsze ogniwo w łańcuchu produkcji telewizyjnej, ma szczególne znaczenie. Dlatego na IBC prezentujemy rozwiązania audio, które robią tę różnicę i sprawiają, że High Definition naprawdę ma wysoką jakość.”

Nagroda IABM dla systemu dźwięku dookólnego Esfera

13 września 2014 w Amsterdamie zostały rozdane nagrody IABM Design and Innovation Award. Organizacja IABM to gremium skupiające wszystkich producentów treści i technologii na rynku telewizyjnym świata, a jej nagrody podkreślają nowoczesność i innowacje technologiczne na tym rynku. Sennheiser otrzymał nagrodę w kategorii Audio za swój system dźwięku dookólnego Esfera.
Esfera składa się z dwukanałowego mikrofonu SPM 8000 oraz jednostki procesora SPB 8000. Pierwszy z tych modułów ma zalety typowego pojemnościowego mikrofonu bezprzewodowego, działającego w transmisji RF: naturalne i pełne detali brzmienie, transparentny dźwięk, wytrzymałą konstrukcję i odporność na warunki zewnętrzne. Zaś jednostka procesora korzysta z algorytmu idealnie dostosowanego do tego mikrofonu, by wytworzyć sygnał dookólny 5.1 z częstotliwością próbkowania do 96 kHz. Wbudowany kompresor ustala poziom sygnału optymalny dla telewizji. Procesor ma zaprogramowane cztery szybko wybieralne presety, co ułatwia pracę. Oczywiście można je dostosować do warunków bieżących przez interfejs Ethernet. Regulacji podlega czułość wejścia, fokus, opóźnienie, rotacja, filtry i częstotliwości odcięcia, kompresor, czułość wyjścia, limiter i kompensacja osłony przeciwwietrznej.

„Czujemy się zaszczyceni, że jury złożone z niezależnych ekspertów IABM wybrało system Esfera do nagrody Audio. - mówi Claus Menke, szef działu produktowego w oddziale profesjonalnym firmy Sennheiser - Wciągający dźwięk leży w centrum naszych zainteresowań, bo on rzeczywiście wpływa na odbiór telewizji przez konsumentów. Esfera ułatwia życie wielu realizatorom telewizyjnym. Ten system pozwala im na efektywne uchwycenie przestrzennego dźwięku przy użyciu jedynie dwóch kanałów i przetwarza sygnał audio na 5.1 w dowolnym momencie pracy, czy to live, czy podczas postprodukcji.”

Claus Menke z firmy Sennheiser (z lewej) otrzymuje nagrodę z rąk Petera White’a, prezesa IABM  

System mikrofonów bezprzewodowych Digital 9000 i nowa karta sieciowa Dante

Digital 9000 to najdoskonalszy system bezprzewodowy marki Sennheiser. Może transmitować dźwięk HD bez kompresji ani jakiejkolwiek redukcji danych i radzi sobie z każdym zadaniem od realizatorów. Podczas IBC zostało zaprezentowane nowe rozszerzenie do tego systemu: karta sieciowa Dante, dzięki której system bezprzewodowy może działać w sieciach IP.
System 9000 jest coraz powszechniej stosowany w największych stacjach telewizyjnych i podczas dużych wydarzeń plenerowych. Na przykład w holenderskim przedstawieniu „14-18”, które opowiada o wydarzeniach 1. Wojny Światowej. To spektakl w wielkiej skali, zorganizowany w hangarze  rozmiarach 300x60 m, z kilkutysięczną publicznością, wymagający użycia 32 mikrofonów i zebrania różnorodnych sygnałów z licznych miejsc ogromnej sceny. Dzięki mikrofonom Digital 9000 sygnał jest cyfrowy od samego początku (mikrofonów) do końca (wzmacniacze mocy) i można całkowicie wyeliminować niepożądane dźwięki. Realizator Guido Olischlager mówi: „Byłem na prezentacji systemu Digital 9000 w 2012 roku i zrobiło na mnie wrażenie, że nie ma tu żadnej kompresji. To bardzo dobry system. Robimy dziesięć przedstawień w tygodniu i nie mamy żadnych przerw sygnału, problemów z transmisją, żadnych uszkodzonych nadajników, uszkodzonych mikrofonów - nic.”

Analogowo-cyfrowy system mikrofonów MKH 8000

Podczas IBC prezentowany był także system MKH 8000 - seria mikrofonów typu shotgun, które zapewniają precyzyjny i realistyczny dźwięk na planach. Ta linia produktów składa się z sześciu kapsuł mikrofonowych o różnych charakterystykach kierunkowości (od dookólnej przez kardioidę po superkierunkową i szeroką kardioidę) oraz modułów dodatkowych. Wśród dodatkowych modułów znajdują się: moduł gniazda XLR, moduł filtra dolnozaporowego, moduł przetwornika A/D oraz liczne moduły uchwytów. Ta modułowa konstrukcja oznacza, że w sytuacji gdy mikrofon musi być szczególnie dobrze ukryty, w widocznym miejscu można ustawić samą kapsułę o długości 74 mm i średnicy 19 mm. Pozostałe moduły ukryte są w innym miejscu i połączone z kapsułą bardzo cienkimi przewodami, zaprojektowanymi specjalnie do tego systemu. Wszystkie elementy pokryte są bezodblaskową farbą Nextel®, co ma duże znaczenie z produkcjach telewizyjnych.

 

tytuł
tytuł
tytuł
tytuł
tytuł
KONTAKT DLA PRASY:
Edward Popławski, Manager ds. komunikacji, Aplauz Sp. z o.o.
+48 606 408 162
edek.poplawski@aplauzaudio.pl